Hannibal Dahl
hannibaldahl@gmail.com

Hannibal Dahl b. 1993, Copenhagen, Denmark.
DK Hannibal Dahls praksis undersøger de afledte virkninger af teknologisk acceleration, og udfolder sig på tværs af medier såsom digital billedbehandling, video, skulptur, tegning og lyd. Et tilbagevendende tema i hans værker er den strukturelle fremmedgørelse, der følger af den teknologiske accelerations indgriben i menneskets tilværelse. Han er herunder optaget af teknologiens evne til at omstrukturere oplevelsen af tid og rum, og omforme opfattelsen af selvet og den fysiske krop.
__________________________________________________
EN Hannibal Dahl’s practice engages with the effects of technological acceleration, unfolding across media such as digital image processing, video, sculpture, drawing, and sound. A recurring theme in his works is the structural alienation that arises from the intervention of technological acceleration in human existence. He is particularly concerned with technology’s ability to restructure the experience of time and space and reshape the perception of the self and the physical body.

DK Til Afgang 2025 viser Dahl to distinkte sider af sin praksis. I den ene arbejder han med digitale billeder, der fysisk efterbearbejdes med materialer som voks og pigmenter. Derved opstår en dialog mellem maskinens præcision og den taktile, fysiske skabelsesproces. I den anden præsenterer han håndtegnede anatomiske studier udført i grafit. Disse værker kan måske læses som kropslige netværk, der spejler teknologiske strukturer og elektriske kredsløb. Samtidig understreger de menneskekroppens organiske porøsitet. De digitale print tilføres skulpturelle lag, der er med til at fremkalde en illusorisk dybde. Voksen skaber en rå, nærmest legemlig fornemmelse, der står i kontrast til ledningerne og det digitale farvespektrum.
I disse værker fremstår kroppen fragmenteret og spejlet. Fornemmelsen af tid og rum synes nærmest at trække sig sammen. Vi konfronteres med fremmedgørelsen og accelerationens virkning og anspores måske til at overveje, hvordan teknologiske fremskridt omstrukturerer vores virkelighed. Hvor befinder vi os egentlig i dette feedback-loop af eksistens, teknologi og transformation?
__________________________________________________
EN In Afgang 2025, Dahl presents two distinct aspects of his practice. In one, he begins with digital imagery before physically intervening with materials such as wax and pigments, creating a dialogue between mechanical precision and the tactile, corporeal experience of making. In the other, he presents hand-drawn anatomical renderings in graphite. Perhaps these works can be read as corporeal circuits – veins, networks and loops – mirroring technological structures while emphasising the organic inconsistencies of human biology. Prints are layered with sculptural elements, transforming flat surfaces into textured forms that demonstrate a metamorphosis. The use of wax introduces a visceral, bodily presence, blurred by the inclusion of wires and digital tones.
In these works, the body is fragmented and mirrored. The sense of space and time almost seem to contract. We feel the effects of alienation and acceleration. Maybe we are inspired to think about how technological progress restructures our reality, and where we sit in a feedback loop of existence, technology and transformation.

CONTACT:
hannibaldahl@gmail.com