Astrid Edith

The School of Painting and Pictorial Practices / Skolen for Maleri og Billedbaserede Praksisser

astridedith@protonmail.com

Sleeping Viewer

2025

HD video (11:32 min), color, no sound, plastic chairs, dimensions variable

– Watch video excerpt here:

https://vimeo.com/1062424141/3d6b5a5fe3?share=copy

“At first glance, it is difficult to discern what is depicted in Astrid Edith’s ‘Sleeping Viewer’. This confusion is a key element in her practice, which is often situated in a space of ambiguity – between thresholds – between the image and what we perceive. Nevertheless, we are drawn in by a hypnotic visual rhythm. Perhaps we can sense something familiar.

What we see is in fact a slow, meditative observation of a sleeping Spotted Wobbegong shark filmed in an aquarium here in Copenhagen. We watch the breathing movements of the shark’s gills, confronted by the familiarity in the motion. Devoid of sound, the work invites us into a state of fixation.

The film shows us the shared yet distant experience of breath and rest across species.

The installation includes white plastic chairs arranged in the exhibition space as both sculptural elements and functional seating. These chairs, each carrying traces of previous use, offer a space where the viewer can be drawn into a contemplative engagement with another being’s dormant unconscious existence.

Through a quiet, deliberate pace, ‘Sleeping Viewer’ destabilizes conventional ways of seeing. The movements in the close-cropped image and the slowness blur distinctions between the familiar and the alien, the human and the animal, the interior and the exterior. It evokes an eerie intimacy and resists easy interpretation, instead sustaining a state of attunement and embodied perception.”

–  Mariam Elnozahy

Astrid Edith’s (b.1995) practice includes media such as text, installation, photography, sculpture, drawing and video. She holds a BFA from the Royal Danish Academy of Fine Arts.

 

Sleeping Viewer

2025

HD video (11:32 min), farve, ingen lyd, plastikstole, varierende dimensioner

– Se video-uddrag her:

https://vimeo.com/1062424141/3d6b5a5fe3?share=copy

“Ved første øjekast er det svært at afgøre, hvad der egentlig afbildes i Astrid Ediths ‘Sleeping Viewer’. Denne forvirring er central for hendes praksis, som ofte befinder sig i en gråzone – et grænseområde mellem billedet og det, vi opfatter. Alligevel drages vi af værkets hypnotiske visuelle rytme. Måske fornemmer vi noget, som virker bekendt.

Det vi ser, er en langsom, meditativ iagttagelse af en sovende plettet wobbegong-haj, optaget i et akvarie i København. Vi ser bevægelserne af hajens gæller, når den trækker vejret, og vi rammes af rytmens genkendelighed. I kraft af sin lydløshed inviterer værket os ind i en tilstand af dyb kontemplation. Herigennem får vi en form for adgang til en fælles, men forskelligartet oplevelse af vejrtrækning og hvile på tværs af arter.

Som del af installationen indgår også en opstilling af hvide plastikstole, der både fungerer som skulpturelle elementer og som siddepladser. Stolene, der viser spor af tidligere brug, skaber et rum, hvor beskueren kan fordybe sig i et andet væsens slumrende ubevidsthed.

Med sit rolige, dvælende tempo udfordrer ‘Sleeping Viewer’ vante måder at se på. Bevægelserne i nærbilledet og den langsomme fornemmelse udvisker skellet mellem det genkendelige og det fremmede, mellem menneske og dyr, mellem indre og ydre. Værket fremkalder en nærmest foruroligende intimitet og modsætter sig entydige fortolkninger, for i stedet at opretholde en særlig tilstand af kropslig perception og opmærksomhed.”

– Mariam Elnozahy

Astrid Ediths (f. 1995) praksis omfatter medier som tekst, installationskunst, fotografi, skulptur, tegning og video. Hun har en BFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.