Noah Holtegaard

Media school

holtegaardnoah@gmail.com

Noah Holtegaard (f. 1999) er en transmaskulin nonbinær kunstner. Holtegaard arbejder primært med digitale medier, herunder 3D-print, 3D-modellering, 3D-animation, tegning og video. Hans værker udforsker livet som queer person og portrætterer både hans nærmeste, forskellige historiske figurer og ham selv. Han er særligt interesseret i, hvad han som queer transmand i dag kan lære ved at undersøge LGBTQ+-figurer fra fortiden, og hvordan nutidens digitale værktøjer kan re-kontektualisere disse undersøgelser. Holtegaard afsluttede en BFA i billedkunst fra HDK-Valand i Göteborg i 2022

4.48 Dysphoria, 2025 11:43 min.

4.48 Dysphoria er et kærligt modsvar til Sarah Kanes teaterstykke 4.48 Psychosis (1999). Kanes teaterværk er blandt andet et kærlighedsbrev til en endnu ufødt elsker. I Noah Holtegaards video svarer denne fremtidige elsker på Kanes stykke. Hvor Kanes værk er en hjerteskærende skildring af psykiatriske institutioner indefra og hendes egne kampe med krop og sind som en queer kvinde, undersøger Holtegaard patologiseringen af transpersoner – og særligt den sygeligørsel, som transpersoner oplever i sundhedsvæsenet. Værket balancerer sorg og modgang med ømhed og poesi, for at fremstille både smerten og skønheden i queerpersoners virkelighed. Beskueren inviteres ind i videosen fragmenterede univers, som spejler de brud og uregelmæssigheder, der præger transoplevelsen.

 

‘Jeg håber du kan elske en som mig’, 2025

Gennem livet skrev H.C. Andersen adskillige kærlighedsbreve til sin ven, embedsmanden Edvard Collin, som afviste Andersen’s kærlighed. Da Collin senere giftede sig med sin hustru Henriette, skrev Andersen eventyret Den lille havfrue om en havfrue, der forelsker sig i en prins, hun aldrig kan få, da han vælger at gifte sig med en “rigtig” kvinde.

I Jeg håber, du kan elske en som mig vækker Noah Holtegaard denne bortgemte kærlighedshistorie til live med en monumental skulptur af en CNC-fræset havmand, der omsorgsfuldt omfavner sin prins. Skulpturen er skabt ud fra 3D-scanninger af transmaskuline personer og genfortolker Den lille havfrue fra et transperspektiv, og gør en personlig historie til en politisk intervention. Holtegaards værk udfordrer de rammer, der forsøger at definere og begrænse transkroppe. Med denne nyfortolkning af en 1800-tals klassiker skaber kunstneren en alternativ historie, hvor queer- og transidentiteter løftes frem og monumentaliseres. Ved at sammenflette litteratur, myter og personlige vidnesbyrd modarbejder Holtegaards praksis udslettelsen og forlanger både anerkendelse og forandring. For hvad andet, end to elskeres omfavnelse, kan bedre skabe en nye verden, en queer utopi?

English

Noah Holtegaard (b. 1999) is a transmasculine nonbinary artist. He completed a BFA in Fine Arts from HDK-Valand in Gothenburg in 2022 and began an MFA in Media Arts at the Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagen the same year. Holtegaard primarily works with digital media, including 3D printing, 3D modeling, 3D animation, drawing, and video. His work explores queer life, portraying loved ones, historical figures, and himself. He is particularly interested in what he can learn as a queer trans man today by researching LGBTQ+ figures of the past and how contemporary digital tools can recontextualize this exploration


4.48 Dysphoria, 2025 11:43 min.
Noah Holtegaard’s work 4.48 Dysphoria is a loving response to Sarah Kane’s 4.48 Psychosis (2000). Kane’s play is, in part, a tragic love letter to a future lover not yet born. In Holtegaard’s video, the future lover answers, speaking back to Kane’s text. While Kane’s play is a haunting portrayal of the inside workings of the mental health institutions and her struggles with body and mind as a queer woman, Holtegaard’s work looks at the pathologization of trans identities, specifically the ill-treatment of trans people within the healthcare system. Balancing sorrow and hardship with tenderness and poetry, the video captures both the pleasure and pain of queer life. The work invites viewers to navigate its fragmented form, mirroring how trans people’s lives often follow timelines different than the norm.

‘Jeg håber du kan elske en som mig’ (I hope you can love someone like me)
H. C. Andersen, acclaimed author of The Little Mermaid, wrote several love letters throughout his life to his friend, the civil servant Edvard Collin, who rejected Andersen’s affections. Later, when Collin married his wife Henriette, Andersen wrote the fairy tale The Little Mermaid, about a mermaid who falls in love with a prince she can never have, as he marries a real woman.

In jeg håber du kan elske en som mig (I Hope You Can Love Someone Like Me), Holtegaard brings this erased love story to life in a monumental sculpture of a CNC-milled merman embracing his prince. The sculpture, which is made from 3D scans of trans-masculine people, recasts The Little Mermaid through a trans perspective, turning personal narrative into political intervention. Their work challenges the frameworks that seek to define and constrain trans bodies. In reimagining a 19th century classic, Holtegaard offers an alternative history where queerness and transness is monumentalized. By weaving literature, myth, and personal testimony, Holtegaard’s art resists erasure, demanding both recognition and transformation. What more than a lovers’ embrace can build a new world, a queer utopia?