Søren Arildsen

Painting

Arildsen.art@gmail.com

Søren Arildsen
Metropolis Melancholia
Foreverest
Dead-End Discotheque
24-Hour Flower Shop
2025

Farvet porcelæn, træ / Coloured porcelain, wood

Søren Arildsens kunstneriske proces er omhyggelig og præcis, nærmest matematisk – og alligevel er resultatet uforudsigeligt. Han omfavner glasurernes variabilitet. Når farverne først træder frem efter brændingen, er det som juveltoner, der dukker op, som følelser, der har været skjult under overfladen. Resultatet er drømmende kompositioner, der forener porcelæn og maleri – nogle gange figurative, andre gange abstrakte. Afslutningsvist indsættes det bemalede stentøj i behandlede trærammer, der ofte forstærker kontrasten i værkerne ved at fremhæve tomrummet omkring de fritsvævende scener, der af bildes.
Værkserien, der udstilles på Afgang 2025, er en refleksion over bylivet. Værker som Dead-End Discotheque og Metropolis Melancholia skildrer den skrøbelige tilstand af ensomhed, der kan mærkes i storbyens menneskevrimmel. Scenerne har en filmisk kvalitet – som stillbilleder fra
en længere historie, vi ikke kender til. Denne flygtighed gennemsyrer Arildsens værker, hvor øjeblikke fastholdes og fremkalder den varme fornemmelse af en fjern erindring.
Som Arildsen selv udtrykker det: ”Jeg tror, at visse øjeblikke griber fat i én. Måske bemærker man
det ikke i situationen, men underbevidstheden har allerede lagret dem. Og så vender de tilbage som midnatstidevand, der skyller ind og trækker én med ud igen.”
Søren Arildsen’s artistic process is arduous, precise and mathematical; yet the result is unpredictable. He embraces the variability of glazes, allowing colour to reveal itself only after firing, jewel tones emerging like emotions coming to the surface. The resulting dreamlike compositions – sometimes figurative, sometimes abstract – present a careful marriage of painting and porcelain. In a final step, he embeds the painted stoneware into treated wooden frames, often to enhance the contrast through the negative space surrounding the floating scenes depicted therein.
The series exhibited here for Afgang 2025 is
a reflection on city life. Works like Dead-End Discotheque and Metropolis Melancholia depict the fragile state of loneliness felt in big cities
full of bustling people. The presented scenes feel cinematic; frozen film stills taken from a longer narrative we are not privy to. This ephemerality is present throughout Arildsen’s work, which often captures fleeting moments and evokes the warmth of a distant memory.
In his own words, Arildsen adds: ‘I believe there are certain moments that take hold of you; it might not be clear to you in the moment, but your subconscious has already bookmarked it. And it returns to you like a midnight tide, washing over you and pulling you back out.’